Här handlar det om en målare som öppnar alla fönster
på vid gavel utan att bry sig om risken för korsdrag. Att det handlar
om en konstnär som genomlevat hela modernismens utveckling och tagit
till sig det mesta förstår man efter att ha sett även den
andra delen av utställningen, den som visas på Rådhusets
översta plan.
Carl-Gustaf Nordin föddes 1915 i Örnsköldsvik, levde i Luleå större delen av sitt liv för att vid pensioneringen flytta till Sundsvall. Han hade ständigt sin sommarstuga vid havet i Ö-vik, där han hämtade det mesta av sina motiv. Han arbetade som målare, tecknare och grafiker efter utbildning vid Konstfack och hos Otte Sköld.
För mig framstår den abstrakta perioden runt 60-talet som presenteras
i källarplanet som det som irriterar mig mest i positiv bemärkelse,
där finns något som kliver över gränsen och bråkar
omkring. Den abstrakta förförelsen följde nog honom som en
skugga hela livet, och det är symptomatiskt att han satte den här
titeln på en målning från 90-talet: ”Abstrakt övermålad”.
För den som vill undersöka en konstnärs livslånga kamp mellan form, färg, abstraktion och figuration, är ett besök på Carl-Gustaf Nordins retrospektiva utställning väl värt att göra.
Jan K Persson
Foto: Rådhuset
Det romantiska draget mot det naturlyriska löper genomgående i
hans skildringar av landskap, stilleben och porträtt. Sålunda bilden
av en traditionell modernist, ja, i så motto att man kan finna influenser
från de flesta håll i nittonhundratalets konsthistoria.
Det är stort nog, att våga röra sig så fritt. Det ger
ett blandat intryck, som om han aldrig hittade någon egen plattform,
men samtidigt kan man inte låta bli att förundras över det
stora greppet.